h1

Metronet Brussel in 2020

June 4, 2007

“Metronet 2020″

“Droom even mee met dit plan.” Zo begint de redevoering van de Brusselse Vlaamse Liberalen in hun “Blauw Brusselplan”, de verkiezingsbrochure van de open vld. Ik heb enorm veel respect voor elke nieuwe impuls die het openbaar vervoer in onze hoofdstad tracht te verbeteren. Recente permededelingen zijn daar mooie voorbeelden van. Zelf tekende ik als kleine jongen al te graag met alcoholstift metro-lijnen op stadsplannetjes. Ze moeten er vaak ongeveer als dit hebben uitgezien. Minder doordacht, maar zeker niet minder eclectisch!

Hoewel het voorstel duidelijk niet is opgesteld door een stedenbouwkundige of een verkeersdeskundige (RSCA aan Sint-Guido in 2020??) zijn er toch wel enkele interessante denkpisten. De bediening in het zuiden van Brussel is er een die al lang op zich laat wachten. Toch denk ik niet dat de investeringen voor de nieuwe tram-infrastructuur binnen een decennium zullen vervangen worden door een nieuw metronet. Wat me dan wel weer een erg realistisch voorstel lijkt, is een directe verbinding tussen het Europees kruispunt en de luchthaven. Communautaire kwesties zullen dan wel weer andere koek zijn. Ik had ook nog enkele bedenkingen en vragen waarop ik niet meteen een antwoord vind. Van waar de idee voor een nieuw stadion boven Schaarbeek?

Advertisements

3 comments

  1. […] A while ago I wrote about a political leaflet I recieved from the Brussels liberal party, openVLD in their battle for the federal elections. One of their aims was that, if they would become elected, they want to realize a new “underground revolution”. It seemed to me more as an attempt to bring up again the never realized wild plans from the 70s to create a dense network. […]


  2. Beste,
    Leuk om je reactie op het metroplan van Open Vld Brussel te lezen. Ik heb het wel onder enige tijdsdruk moeten tekenen, maar met heel veel plezier. Dat RSCA aan Sint-Guido wordt gelinkt is omdat dit nu reeds de facto het metrostation is waarlangs sportingsupporters (zoals ik) naar het stadion afzakken. Het stadion op Schaarbeek Vorming heeft alles te maken met het debat rond en nieuw nationaal voetbalstadion in de hoofdstad dat minister Vanhengel lanceerde begin 2007 (Schaarbeek was even de meest waarschijlijke locatie, nu wordt er vooral aan Parking C op de Heizel gedacht). Waar je voor de volle 100% gelijk hebt is dat het plan eigenlijk terugvalt op de oorspronkelijke plannen uit de jaren ’70. De lijn van Evere-Schaarbeek naar Ukkel is daar op gebasseerd. Spijtig dat die plannen nooit volledig werden uitgevoerd.
    Ik denk dat we met ons kaartje alvast het debat over nieuwe metrolijnen hebben gelanceerd en dat zelfs de meest sceptische politici als Smet nu ook de noodzaak ervan inzien, maar het zal er enkel van komen als de federale centen over de brug komen, want op eigen budget kan Brussel dit niet betalen.
    Ik hoop dat je het boek “Metrokaarten van de wereld” van Mark Ovenden kent. Het is gemaakt door iemand die net als jij in zijn jeugd zelf metronetten uitvond op kaarten van Londen.
    Groeten,
    Johan Basiliades


  3. I do believe all of the ideas you’ve offered for your post. They are really convincing and will definitely work. Still, the posts are very quick for newbies. May just you please extend them a little from next time? Thank you for the post. ddbkddgeceak



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: